Design
My bychom vzhůru k nebesům…
Na samotném počátku tohoto smělého projektu, na podzim roku 2011, byla myšlenka marketingové kampaně s cílem navrhnout atraktivní reálný výrobek a realizovat jej do podoby prototypu s pomocí moderních 3D/PLM softwarových nástrojů Dassault Systèmes, konkrétně těch z nejnovější PLM 2.0 platformy V6.
Tím reálným výrobkem měl být původně nadčasový high-tech elektrický bicykl, zkráceně e-bike. Ten byl ale posléze shledán jako příliš přízemní cíl pro naší fantazii a ne tedy zcela dostatečná výzva. Původní skromná idea získala křídla, e-bike se v myšlenkách jednoho dne odlepil od země a proměnil se v f-bike (flying bike).
Následovalo usilovné přemýšlení, jak to všechno elegantně provést, aby to fungovalo a hlavně, aby to letělo nebo minimálně, aby se to vzneslo. Výsledkem tohoto přemýšlení a prvních skic a náčrtů byla prvotní koncepce kola v podobě tzv. multicopteru, kdy hlavní síla potřebná pro vzlet kola nebude pocházet od vztlaku na křídlech jako u klasického letadla (takto kdysi létal s kolem i legendární Jan Tleskač), ale od statického tahu několika horizontálních vrtulí.
Toto koncepční řešení by mělo umožnit koordinovaný a bezpečný vertikální vzlet z téměř libovolného místa, na druhou stranu je ale k tomu nutno vyřešit spoustu koncepčních i technických problémů, které zvyšují nároky na konstrukci a obecně činí celý projekt mnohem složitějším.
S tím, jak se realizačnímu týmu bude dařit tyto výzvy postupně naplňovat, vás budeme na těchto stránkách průběžně seznamovat.
Základní parametry f-bike
- celkový výkon: 54 kW
- pohon: 4× hlavní motor 10 kW, umístění v protiběžných párech vpředu a vzadu v podélné ose; 2× stabilizační motor 7 kW, umístění na otočných konzolách po stranách kola
- vrtule: hlavní vrtule průměr 1200 mm, max. otáčky 2200/min, stabilizační vrtule průměr 650 mm, kolem vrtulí kompozitové ochranné rámy
- energie: sada Li-Pol akumulátorů o celkové kapacitě 50 Ah
- rám kola: svařovaný díl z lehké slitiny (dural)
- komponenty kola: standardně nakupované
- rozměry: cca 3800 mm (délka) × 2500 mm (šířka) × 1200 mm (výška)
- hmotnost: 95 kg bez pilota
- max. vzletová hmotnost: 170 kg
- předpokládaná doba letu: 5 min
- předpokládaná doba jízdy: 30 – 50 min
- max. rychlost jízdy: omezena na 50 km/h
Aktuální stav projektu (k 25. dubnu 2012): probíhají konečné úpravy koncepčního návrhu, byla odsouhlasena konečná podoba rámu a ochranných košů, modelují se detaily. Kromě hlavních částí, (rám, ochranné koše) je nutno ještě vymodelovat případně importovat a upravit všechny nakupobané komponenty kola. Aktuální podobu stavu návrhu f-bike můžete shlédnout na obrázcích.
Kompletní 3D virtuální prototyp létajícího kola bude představen 30. května 2012 na konferenci „Technodat PLM Forum 2012“.